Lintubongausta Maarianhaminassa

Categories Matkustus

Kesä on tuntunut menneen meilkein ohitse yhdessä hujauksessa. Kävimme kesäkuun puolessa välissä Ahvenanmaalla Maarianhaminassa yhdessä perheeni kanssa (tai osan). Lähdimme matkaan aikaisin lauantaiaamuna ja olimme takaisin Turussa sunnuntai illalla. Laivamatka tuntui aika tuskaisen pitkältä, mutta siitäkin selvittiin Aurinkokannella istuskellen.

Yövyimme Hotelli Pommernissa, joka oli varsin siisti perushotelli ihan Maarianhaminan keskustan lähettyvillä, eikä aamupalakaan ollut hullumpi. Meillä ei ollut Maarianhaminassa mitään varsinaista ohjelmaa, ja tarkoituksena oli vain kierrellä kävellen ympäri Maarianhaminaa kävellen ja käydä illalla syömässä yhdessä. Ensimmäisen päivän suosikki kohteeksi päätyi Lilla Holmen, joka on siis nimensä mukaisesti pieni saari Maarianhaminan edustalla, jonne pääsee siis helposti kävellen pientä siltaa pitkin. Saarelta pystyi bongailemaan mm. haahkoja ja joutsenia, joita näkyi muutenkiin ympäri Maarianhaminan rantaviivaa. Lisäksi saarelta löytyy uimaranta, (emme tosin vilukissoina päätyneet uimaan) ja paljon maailman söpöimpiä pupuja sekä kanoja ja riikinkukkoja, joiden ihastelussa menikin paljon aikaa…

Sen jälkeen kun osa porukasta olivat saaneet pippurisumutetta kasvoilleen jalkapallopelissä, lähdimme kohti varamaamme ravintolaa. Näin vinkkinä voisin sanoa, että ainakin viikonloppuna kannattaisi varmaan varata pöytä illallista varten. Me emme ainakaan saaneet ensimmäiseen vaihtoehtoomme varausta. Illallistimme lopulta Indigo Restaurang & Bar nimisisessä ravintolassa, jossa söimme minimenut (pääruoka + jälkiruoka). En ehkä menisi syömään uudestaan, jos haluasin jotain hienompaa ruokaa, joten makuelämys oli hienoinen pettymys. Jatkoimme iltaa vielä ihastelemalla Maarinahaminan sympaattisia taloja ja kaunista auringonlaskua.

Seuraava päivänä vietimme viimeiset hetkemme jälleen kiertelemällä ympäri Maarianhaminaa ja sain maistaa myös Ahvenanmaan pannukakkua. Oli sääli, että kaikki kivoimmilta vaikuttavat kahvilat olivat kiinni sunnuntaisin. Ylipäätään viikonloppu oli aika huono ajankohta kiertää Maarianhaminaa, sillä paikalliset putiikit sulkeutuivat lauantainakin jo aikaisin illalla, emmäkä kerenneet piipahtamaan yhdessäkään. Cafe Juliuksesta pannukakut sai kuitenkin pannukakut take awaynä ja nautiskelin pannukakun kävelykadun penkillä istuen, joka ei sekään ollut hullumpi paikka. Lempipaikksi Maarianhaminanassa ainakin tähän mennessä paljastui pieni luontopolku, joka alkaa läheltä satamaa, josta on ihanat maisemat merelle päin. Pienien haahkan poikasten sukeltelun katsomista olisin voinut jatkaa vaikka kuinka pitkään.

Maarianhaminan reissusta jäi kyllä tosi kiva fiilis ja ehkä matkataan Ahvenanmaalle vielä joku kerta uudestaakin, silloin voisi tosin tutkia saarta vähän Maarianhaminaa pidemmältäkin.