Hossan kanssallispuistossa kalliopiiroksia katsomassa

Categories Matkustus, Retkeily

Mun jalkani kipeydyttyä Lapin vaelluksella päätimme vaihtaa maisemaa ja ajaa kohti Kainuuta ja Hossan kansallispuistoa. Olimme kaikki hieman väsyineitä sateessa telttailuun, joten vuokrasimme mökin Hossan luontokeskukselta ja vaikka se olikin hyvin tyyris oli ihanaa päästä useamman päivän jälkeen suihkuun ja vielä saunaankin!

Lähdimme illalla vielä poikaystäväni kahdestaan iltakävelylle tarkoituksenamme kiertää Hossan luontopolku, mutta ilmeisesti emme koskaan löytäneetkään polun alkua jouduttiin kääntymään takaisin, kun olimme kävelleet 3 kilometrin rengasreittiä, jo lähemmäs viisikilometriä, emmekä olleet lähelläkään loppua. Pitänee, ehkä vielä harjoitella tuota kartan lukua… Emme tosin palattuammekaan löytäneet luontopolun alkamispistettä. Onneksi seuraavana pävänä äitini tuli mukaan retkeilemään, niin ei eksytty.

Seuraavana päivänä lähdimme katsomaan kalliopiirroksia n. 3500-4500 vuoden takaa. Polku oli melko helppokulkuista ja kalliopiirroksistakin sai ainakin jotain selvää, joten kannatti lähteä kipeänkin jalan kanssa. Seuraavana aamuna olikin jo vuorossa lähtö kohti kotia. Hossan kansallispuistosta jäi kyllä kivat muistot ja täytyy jossain vaiheessa käydä ottamassa selvää sen muistakin reiteistä. Kotimaan matkailua pitäisi kyllä harjoittaa enemmän. Oli ihanaa käydä pitkästä aikaa kunnolla retkeilemässä. Kyllä Suomen luonto on kaunista!